Esetleg nem találja, amit keres vegye fel velünk a kapcsolatot és mi segítünk. A pontos alkatrész megtalálásához kérem készítse elő alvázszámát!

Mire kell oda figyelni télen

Mire kell oda figyelni télen

Lassan itt a tél.... Összeszedtünk Önöknek pár tippet mire kell oda figyelni még mieltőtt megköszönteni a hideg:

  

1. Fagyálló hűtőfolyadékBár a hűtőfolyadék sokak számára inkább nyári, mint téli témának tűnik, az autó motorjának egyrészt télen is szüksége van a hűtésre, másrészt télen fog elsősorban kijönni, ha gond van a hűtőfolyadékkal. Ha nem elég alacsony a hűtőközeg dermedéspontja, akkor kemény hidegben a megfagyó folyadék szétrepesztheti a hűtőt, kilökheti a motorból a fagydugót, de komoly bajt okozhat akkor is, ha a rendszerben csak jégkása, kisebb fagyrög alakul ki. Utóbbi esetben a hiányos keringés miatt a mínusz fokokban is megfőzhetjük a motort. Tél előtt tehát ajánlott a hűtőfolyadék fagyáspontjának mérése, az úgynevezett refraktométerrel. A folyadék cseréje nem csak a nem megfelelő, nem legalább, pontosabban legfeljebb mínusz 30 Celsius fokos fagyállóság esetén ajánlott, hanem akkor is, ha a hűtőfolyadék túl öreg, az idővel savassá váló folyadék ugyanis korrodálhatja a hűtőrendszert.

2. Téli szélvédőmosó Bár hűtőfolyadékot jellemzően elég csak 5, akár 10 évente cseréltetni, a szélvédőmosó folyadék olyan, ami minden autónál figyelmet igényel. Míg nyáron akár a csapvíz is megfelelő hozzá, persze mind a bogároldás, mind a vízkő-mentesség miatt jobb a speciális szélvédőmosó folyadék, télen csakis utóbbi a megfelelő, abból is a fagytűrő. Ha nem cseréljük a fagy beállta előtt, akkor az összefagyó folyadék annak tartályát, a mosó szivattyúját és persze a spricniket is szétrepesztheti. Ezért fontos, hogy ne csak beöntsük a tartályba a folyadékot, nyomjuk is keresztül a rendszeren. Arra persze szintén figyelni kell, hogy ne keverjük a fagyálló hűtőfolyadékot és a fagyálló szélvédőmosót. Előbbi ugyanis a rendszer kenése érdekében kenőadalékot tartalmaz, ami a szélvédőre jutva fátyolos felületet ad, utóbbi pedig – adalék nélkül - szintén nem jó a hűtőrendszernek, továbbá rosszabb forráspontjával, habzásával sem alkalmas hűtőfolyadéknak.

Bár nem tud akkora kárt okozni a nem kellően fagytűrő szélvédőmosó, mint a hűtőfolyadék, ennek fagyállóságára is erősen ajánlott figyelni

3. Akkumulátor - Ha már bejutottunk az autóba, még mindig nem biztos, hogy az el is fog indulni. Minden akkumulátor sajátossága, hogy a hőmérséklet csökkenésével drasztikusan csökken a teljesítőképessége. Így elsősorban a hideg napokon szokott kiderülni, hogy egy akkumulátor már cserére érett. Hogy ne egy fagyos reggelen szembesüljünk ezzel, esetleg ne is szembesüljünk ezzel, azért két dolgot tehetünk: az akkumulátort rendszeresen tölteni és ellenőriztetni kell. Ha ugyanis az akkumulátor tele, közel tele van töltve, akkor csökkenő teljesítménye is lehet elegendő. Elsősorban a zömében rövid távokra használt autóknál ajánlott az időnkénti töltés, ha ugyanis egy indítás után nem megyünk elég hosszú távot, akkor nem fog tudni feltöltődni. A töltéshez vezérelt töltőt ajánlott használni, ugyanis a túltöltés is árt az akkumulátornak. Az akkuteszteres műszeres ellenőrzés azért ajánlott, mert egy idő után az akkumulátorok mindenképp cserére érettek, töltéssel már nem készíthetők fel kellően a hideg napokra.

4. Ablaktörlők – Nem csak az éjszakák hosszabbak télen, esőben, hóban, latyakban is többet autózunk. Nagyon nem mindegy, hogy miként látunk ki autónkból. Ha a lapát csíkot húz, netán radíroz az ablakon, akkor eljött a csere ideje. Ablaktörlőnk élettartamát növelhetjük, ha télen meggátoljuk a szélvédőre fagyását, garázs híján annak felhajtásával, akár reklámújság aláhelyezésével.

5. Gumitömítések, ajtókéderek A tél nemcsak az élőlények, hanem a tárgyak számára is kihívás. Az ajtótömítéseket, a gumi kédereket két okból is érdemes ápolni. Akár a patikákban is kapható glicerinnel, akár speciális ápolószerrel. Ha ezt megtesszük, kevésbé fog töredezni, másrészt a vizet gyorsabban, jobban lepergetve a tömítések kemény fagyban sem fognak összefagyni. Ha ezt elmulasztjuk, s egy fagyos reggelen autónk nyithatatlan ajtókkal köszönt minket, akkor azokat óvatos mozgatással érdemes csak nyitni, ha feltépjük, könnyedén elszakíthatjuk a tömítést, melynek cseréje nem lesz olcsó.

Apróságnak tűnhet a gumikéderek kezelése, de ennek köszönhetően lesznek fagyban is nyithatók az ajtók
 
6. Óvatosság, türelemEz is kell a téli autózáshoz. Számoljunk azzal, hogy indulás előtt jusson időnk teljes mértékben letakarítani az autót, akár a hótól, akár az ablakokat a jégtől. Fontos ugyanis, hogy kilássunk az autóból. Melegíteni is érdemes közben a motort, többet persze nem, 2-3 percnél több alapjáraton pöfögés ugyanis a dízelmotoroknak sem ajánlott. Jobban járunk magunk is, az autó is, a környezet is, ha óvatosan útnak indulunk. Arra persze mindenképp ügyeljünk, hogy bőséggel hagyjunk menetidőt, biztonságfokozó tényező, ha nem kell sietnünk, ha vezetés közben nem kell az órát nézzük, azaz arra tudunk koncentrálni.
 
7. Gumiszőnyeg – Az elsősorban az autó műszaki felkészítéséről szóló tél előtti előkészület-sorban fura lehet egy ilyen egyszerű tétel, mint a gumiszőnyeg, pedig ennek is van ám az autó számára is fontos funkciója. A gumiszőnyeg ugyanis nem engedi, hogy az autó kárpitját teljesen eláztassuk. Ha ugyanis ezt tesszük, akár az alattuk lévő lemezeket is dunsztolhatjuk, belülről korrodálhatjuk, de az állandó párás levegő az elektronikáknak sem tesz jót. A gumiszőnyeg használata tehát elsősorban úgy ajánlott, hogy hó, latyak arra is minél kevesebb jusson be, ha pedig bejutott, szórjuk, magas peremű esetén öntsük ki, hogy minél kevesebb maradjon bent. Számoljunk azzal is, hogy mivel valamennyi nedvesség mindenképp be fog jutni, ajánlott időnként átszellőztetni az autót, s erre egy mélygarázs sokszor nem alkalmas, ugyanis ott is párás lehet a levegő.
 

 

 

További hírek